Het schot is een klein gebied binnen de romp van uw kajak. Het creëert extra drijfvermogen door lucht vast te houden, waardoor het drijvend blijft terwijl je op het water peddelt.

Kajaks hebben luiken die kunnen openen naar een afgesloten opslagruimte. Dit gebied dient als een schot en scheidt de kajak van de rest. Het beschermt ook de inhoud (voedsel of andere waardevolle spullen) in het geval van een ongeluk of waterschade.

Mocht uw schip per ongeluk omslaan en de luiken open blijven staan, dan is het mogelijk dat u met schotten vol water komt te zitten. Kajakkers moeten oppassen dat ze niet al het water onder hun kajak door laten gaan.

Integendeel, als de schotten zijn afgedicht, zal bij kapseizen alleen de cockpit onder water komen te staan. Het is gemakkelijker om de kajak om te draaien en weer in te stappen, omdat u niet de hele kajak hoeft te legen.

Wat Zijn De Nadelen Van Een Kajakschot?

Sommige mensen beweren dat een kajak met schot veiliger is dan een geïntegreerde kajak, maar de meeste anderen zijn het daar niet mee eens. De reden voor dit debat is dat hoewel het de kans op overstromingen verkleint en het oprichten gemakkelijk maakt voor het geval je omvalt; schotten kunnen het echter onmogelijk maken om weer rechtop te gaan staan als er al water in uw boot zit.

Dit komt door het gecompartimenteerde ontwerp van een schotkajak. In een geïntegreerde kuip komt het overstroomde water bijvoorbeeld in één groot gedeelte terecht dat vanaf één plek met een lenspomp kan worden afgevoerd of weggepompt.

Het kan moeilijk zijn om al het water uit de schotten af te voeren als ze overlopen.

Wat Zijn De Schuimschotten ?

Schuimschotten worden soms gebruikt om schepen te maken. Dit zijn blokken van taai minicell-schuim die een verticale wand vormen in het vaartuig, dat vervolgens zijn eigen drijfruimte wordt. Dit komt omdat er geen water door dit gedeelte kan komen om het te verzwaren of lager in het water te laten zinken.

Sit-on-top yaks hebben een aftapplug om af te tappen en geen schotten. De belangrijkste reden is het open ontwerp, in tegenstelling tot een gesloten cockpit op een sit-in die zich met water kan vullen. Sit-on-top kajaks worden als onzinkbaar beschouwd, hoewel dit niet 100% gegarandeerd is. Dit komt door hun gesloten rompontwerp. Ze zijn gemaakt na slechts één stuk kajaks op de markt.

Schuim kan op sit-in-yaks worden geïnstalleerd om als een schot te fungeren, en het kan goed werken voor geïntegreerde kajaks die geen compartimenten hebben die gescheiden zijn van de cockpit.

Kan Ik Mijn Eigen Schot Integreren?

Als u merkt dat uw kajak geen schotten heeft, overweeg dan om deze zelf te installeren met minicell-schuim.

Minicell-schuim is wat je eerst nodig hebt. Een schot moet minimaal 8 cm dik zijn. Elk formaat is echter prima, zolang het maar een gesloten cel is. Dit zorgt ervoor dat het materiaal geen gaten heeft die het drijfvermogen kunnen verbeteren.

Zorg ervoor dat uw schuim groter is dan het gebied dat u wilt aanbrengen. Eenmaal gevormd, gebruikt u een siliconenkit voor zeewater rond elke kant van de boot (boeg of achtersteven) om ervoor te zorgen dat deze waterdicht is.

Het is slim om het schuim te plaatsen in de buurt van waar je voetsteunen zijn bij de boeg, en met zijruimte dicht bij de rugleuning bij de achtersteven.

Inpakken (kajakschotten)

U kunt kiezen tussen een geïntegreerde kajak of een kajak met schot. De keuze is aan u, maar de luchtcompartimenten in schotten maken ze stabieler en veerkrachtiger.

Nu bent u beter voorbereid op uw volgende kajaktocht door meer te leren over schotten en hoe u ze aan uw vaartuig kunt toevoegen. Schotten kunnen uitstekend drijven en u helpen snel te herstellen van een kapseizen door de positie van uw zitplaats in de yak te corrigeren.